fbpx
+47 73 84 14 00 post@fiasinnkjop.no

Norengros har mer enn 200 «proffer»:

Slik hjelper de norske bedrifter redusere forbruket og spare penger.


Å bruke produkter feil eller ha for stort forbruk kan koste bedrifter dyrt. Denne leverandøren bruker dedikerte fagspesialister som alltid er ute etter nye løsninger for sine kunder. 

– Jeg har ikke noe ønske om at kundene mine skal handle aller mest, men at de skal handle riktig, sier Silje Zetterstrøm.

Hun er salgsleder i Norengros, en av Norges aller største bedriftsleverandører, og beskriver egentlig helt perfekt hva som er viktigst for selskapet:

Hva kan Norengros gjøre for at kundenes hverdag skal bli lettere, og hvordan kan kunden samtidig redusere sitt eget miljøavtrykk og spare penger?

For å hjelpe kundene med dette, har Norengros mer enn 200 fagspesialister, eller proffer som som de også kalles. Det er også et veldig treffende begrep.

 Proffene er spesialister innenfor sin varegruppe, og har for eksempel bakgrunn som sykepleier, kokk, renholdsleder, interiørarkitekt, dataingeniør. Mange har også lang erfaring fra bransjen.

Brukte varen feil
Silje og Dagfinn Lindal er to av proffene til Norengros, og en typisk oppgave for dem består av å reise ut til kunder for å kartlegge både forbruk og vaner de kan ha behov for å endre. 

En av arbeidsoppgavene er å passe på at kundene bruker produktene riktig.

– Jeg har en kunde som er lakseprodusent. De hadde kjøpt helt utrolig store mengder kniver i løpet av et år, sier Dagfinn, som er spesialist på varer til næringsmiddelindustrien. 

Da han kom til kunden oppdaget Dagfinn at de ansatte som brukte knivene, selv slipte dem.

– Det var de ikke opplært til å gjøre, og på grunn av det hadde de et enormt forbruk av kniver. Løsningen ble at produsenten kom til bedriften og holdt kurs, og nå er det bare de ansatte på teknisk avdeling som sliper knivene.

Og hva sparte kunden på det?

– Da jeg oppdaget hva som skjedde, hadde de kjøpt kniver for 120.000 kroner det siste året. Nå er de nede i 40.000 til 50.000 kroner per år, så det ble en god besparelse for dem.

Les mer om proffene i Norengros

Stor miljøeffekt etter bytte av produkt
Slike historier er kjent for Silje også, som har mellom 60 og 70 kunder av alle typer og størrelser.

– En av de kundene har alltid problemer med lite lagerplass, sier Silje, som er ekspert på emballasje. 

Hun oppdaget at kunden brukte en type pallmellomlegg på pallene de sender ut varer på, og at det papiret tok veldig mye plass på lageret deres.

– Derfor fant jeg en annen type pallmellomlegg som er mye tynnere. Nå får de heller et papir der det er plass til 5000 på en pall. Det var bare plass til 350 stykker på en pall med det produktet de kjøpte tidligere, forteller Silje.

Byttet av produkt har hatt enorm miljøeffekt, for kunden får nå levert 15 paller i året med pallmellomlegg. Før fikk de så mange som 200!

– Det har jo store ringvirkninger miljømessig, for nå får de ikke så mange leveranser som før så det reduserer jo utslipp i forbindelse med transport. I tillegg tar jo det nye produktet mye mindre plass på et lager der det var et problem, sier Silje.

Gode resultater med enkle grep
For at proffene til Norengros alltid skal være oppdatert på det siste bransjen de representerer har å by på, arrangerer Norengros kurs med produsentene de selv benytter seg av.

Dagfinn forteller at veldig enkle grep kan gi svært positive resultater:

– En kunde som produserer røkelaks byttet brettene laksen legges på når det pakkes. De nye brettene har et materiale som absorberer laksefettet, og det økte holdbarheten på fisken fra 14 til 24 dager, forteller han.

I tillegg ser pakken med laks mye finere ut i butikken. Når laksen heller ikke ligger i fettet, er det også mindre sjanse for at vakuumslipp ødelegger fisken.

– Byttet av brett gjorde så produsenten reduserte matsvinn og emballasjesvinn med minst 20 prosent, sier Dagfinn. 

Silje sier at når bedrifter er ekstra opptatte av bærekraft, er det også positivt for den vanlige norske forbrukeren.

– Når bedrifter for eksempel bruker riktig størrelse på esker, reduseres transportkostnadene. I tillegg blir risikoen også mindre for at innholdet blir ødelagt. Det gir også et godt inntrykk av nettbutikken når forbrukeren mottar en vare som er forsvarlig pakket og det ikke ligger et lite produkt i en kjempestor eske, avslutter hun. 

Les mer om Norengros

Andre aktuelle saker

Les Fias-nytt for juni

Les Fias-nytt for juni

Les FIAS nytt for juni 2021. FIAS inngår et samarbeide med Norges Fiskarlag på medlemsfordeler til bedriftene og personlige medlemmer. Skala har en kampanje på Stora Enso sin Ecofishbox. FIAS inngår samarbeide med VIKØrsta på flytebrygger og marinaanlegg. Ny...

les mer
Norges Fiskarlag og FIAS vil samarbeid om medlemsfordeler

Norges Fiskarlag og FIAS vil samarbeid om medlemsfordeler

Dato: 07. juni   Medlemsfordeler   Norges Fiskarlag har inngått en ny samarbeidsavtale som gir medlemmene tilgang til innkjøps- og tjenestesamarbeid på de aller fleste områdene knyttet til daglig drift. En rekke fordeler kan også brukes privat av medlemmene....

les mer
Vik Ørsta AS ny samarbeidspartner til FIAS

Vik Ørsta AS ny samarbeidspartner til FIAS

Dato: 05. juni     Nye medlemsfordeler med Vik Ørsta AS       Vik Ørsta AS er med snart 40 års erfaring den leverandøren som har levert flest båtplasser i Norge. De er i dag markedsleder på flytebrygger, marinaanlegg, bølgedempere samt...

les mer
Sjømatmessen i Barcelona er flyttet

Sjømatmessen i Barcelona er flyttet

Dato: 31. Mai   Sjømatmessen, som ble flyttet fra Brüssel, skulle egentlig arrangeres i Barcelona 7. - 9. september. Onsdag forrige uke meldte arrangøren Diversified Communications at den er kansellert grunnet restriksjoner og usikkerhet som følge av...

les mer

Kontakt:
Boks 639 Sentrum, N-7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
E-post: post@sjomatbedriftene.no

Besøksadresse:
6. etasje
Dronningens gate 7
Trondheim

Meld deg på vårt nyhetsbrev her
Bli med på vår e-postliste om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa. Her kan du også oppdatere din profil eller melde deg av.