Norengros har mer enn 200 «proffer»:
Slik hjelper de norske bedrifter redusere forbruket og spare penger.
Å bruke produkter feil eller ha for stort forbruk kan koste bedrifter dyrt. Denne leverandøren bruker dedikerte fagspesialister som alltid er ute etter nye løsninger for sine kunder.
– Jeg har ikke noe ønske om at kundene mine skal handle aller mest, men at de skal handle riktig, sier Silje Zetterstrøm.
Hun er salgsleder i Norengros, en av Norges aller største bedriftsleverandører, og beskriver egentlig helt perfekt hva som er viktigst for selskapet:
Hva kan Norengros gjøre for at kundenes hverdag skal bli lettere, og hvordan kan kunden samtidig redusere sitt eget miljøavtrykk og spare penger?
For å hjelpe kundene med dette, har Norengros mer enn 200 fagspesialister, eller proffer som som de også kalles. Det er også et veldig treffende begrep.
Proffene er spesialister innenfor sin varegruppe, og har for eksempel bakgrunn som sykepleier, kokk, renholdsleder, interiørarkitekt, dataingeniør. Mange har også lang erfaring fra bransjen.
Brukte varen feil
Silje og Dagfinn Lindal er to av proffene til Norengros, og en typisk oppgave for dem består av å reise ut til kunder for å kartlegge både forbruk og vaner de kan ha behov for å endre.
En av arbeidsoppgavene er å passe på at kundene bruker produktene riktig.
– Jeg har en kunde som er lakseprodusent. De hadde kjøpt helt utrolig store mengder kniver i løpet av et år, sier Dagfinn, som er spesialist på varer til næringsmiddelindustrien.
Da han kom til kunden oppdaget Dagfinn at de ansatte som brukte knivene, selv slipte dem.
– Det var de ikke opplært til å gjøre, og på grunn av det hadde de et enormt forbruk av kniver. Løsningen ble at produsenten kom til bedriften og holdt kurs, og nå er det bare de ansatte på teknisk avdeling som sliper knivene.
Og hva sparte kunden på det?
– Da jeg oppdaget hva som skjedde, hadde de kjøpt kniver for 120.000 kroner det siste året. Nå er de nede i 40.000 til 50.000 kroner per år, så det ble en god besparelse for dem.
Les mer om proffene i Norengros
Stor miljøeffekt etter bytte av produkt
Slike historier er kjent for Silje også, som har mellom 60 og 70 kunder av alle typer og størrelser.
– En av de kundene har alltid problemer med lite lagerplass, sier Silje, som er ekspert på emballasje.
Hun oppdaget at kunden brukte en type pallmellomlegg på pallene de sender ut varer på, og at det papiret tok veldig mye plass på lageret deres.
– Derfor fant jeg en annen type pallmellomlegg som er mye tynnere. Nå får de heller et papir der det er plass til 5000 på en pall. Det var bare plass til 350 stykker på en pall med det produktet de kjøpte tidligere, forteller Silje.
Byttet av produkt har hatt enorm miljøeffekt, for kunden får nå levert 15 paller i året med pallmellomlegg. Før fikk de så mange som 200!
– Det har jo store ringvirkninger miljømessig, for nå får de ikke så mange leveranser som før så det reduserer jo utslipp i forbindelse med transport. I tillegg tar jo det nye produktet mye mindre plass på et lager der det var et problem, sier Silje.
Gode resultater med enkle grep
For at proffene til Norengros alltid skal være oppdatert på det siste bransjen de representerer har å by på, arrangerer Norengros kurs med produsentene de selv benytter seg av.
Dagfinn forteller at veldig enkle grep kan gi svært positive resultater:
– En kunde som produserer røkelaks byttet brettene laksen legges på når det pakkes. De nye brettene har et materiale som absorberer laksefettet, og det økte holdbarheten på fisken fra 14 til 24 dager, forteller han.
I tillegg ser pakken med laks mye finere ut i butikken. Når laksen heller ikke ligger i fettet, er det også mindre sjanse for at vakuumslipp ødelegger fisken.
– Byttet av brett gjorde så produsenten reduserte matsvinn og emballasjesvinn med minst 20 prosent, sier Dagfinn.
Silje sier at når bedrifter er ekstra opptatte av bærekraft, er det også positivt for den vanlige norske forbrukeren.
– Når bedrifter for eksempel bruker riktig størrelse på esker, reduseres transportkostnadene. I tillegg blir risikoen også mindre for at innholdet blir ødelagt. Det gir også et godt inntrykk av nettbutikken når forbrukeren mottar en vare som er forsvarlig pakket og det ikke ligger et lite produkt i en kjempestor eske, avslutter hun.
Andre aktuelle saker
Nor Tekstil AS er ny samarbeidspartner til FIAS!
Nor Tekstil AS er Norges ledende leverandør av tekstiltjenester. En av våre gründere startet opp i Florø i 1970, og gikk i 2005 i samarbeid med flere aktører i bransjen for å bygge en nasjonal vaskerikjede. Selskapet har nå over 1200 ansatte og omsetter årlig for over 1,5 milliarder.
Eurofins – ny leverandør til FIAS
Eurofins Scientific er en internasjonal laboratoriegruppe, som er verdensledende innen kjemiske, mikrobiologiske og sensoriske laboratorieanalyser. Eurofins-selskapene består av over 61 000 ansatte fordelt på et nettverk av 940 laboratorier i 59 land.
Slik forebereder du ditt generasjonsskifte
Det er flere som ikke har en klar plan for hvordan verdiene skal overføres til neste generasjon. Hvorfor er det viktig å legge en plan og hva er viktig å huske på?
Få sommerfølelsen med produktmedia – gi en sommergave til dine ansatte
Fortell dine ansatte at du setter pris på dem med en liten sommeroppmerksomhet. Den riktige gaven vil sende den ansatte på sommerferie med en følelse av takknemmelighet og kanskje økt motivasjon for høstens oppgaver.
Kontakt:
Boks 639 Sentrum, N-7406 Trondheim
Tlf: +47 73 84 14 00
E-post: post@sjomatbedriftene.no
Besøksadresse:
6. etasje
Dronningens gate 7
Trondheim
Meld deg på vårt nyhetsbrev her
Bli med på vår e-postliste om du vil holde deg oppdatert på vår aktivitet og aktuelle saker for sjømatnæringa. Her kan du også oppdatere din profil eller melde deg av.